2014. december 22., hétfő

George R. R. Martin - A tűz és a jég dala 1. 

 Trónok harca


Fülszöveg: A Trónok harca lebilincselő fantasy, amely klasszikus lovagkirályságot tár az olvasó elé: Westeros fölött valaha a sárkánykirályok uralkodtak, ám a Targaryen-dinasztiát 15 évvel ezelőtt elűzték, és most Robert Baratheon uralkodik hű barátai, Jon Arryn, majd Eddard Stark segítségével. A konfliktus középpontjában Deres urai, a Starkok állnak. Olyanok, mint a föld, ahol születtek: makacs, kemény jellemű család. Szemünk előtt hősök, gazemberek és egy gonosz hatalom története elevenedik meg. 
Ám hamar rá kell ébrednünk, hogy ebben a világban mégsem egyszerűen jók és gonoszok kerülnek szembe egymással, hanem mesterien ábrázolt jellemek bontakoznak ki előttünk különböző vágyakkal, célokkal, félelmekkel és sebekkel. 
Martin legnagyobb erőssége hogy meg tudja újítani, élettel tölti fel azt a műfajt, amit a sok populáris Tolkien-imitáció évtizedeken át klisék sorozatába fojtva ismételgetett. A jég és tűz dalának első kötete egy világteremtő fantasy eposz nagyszabású felütése.


Leírás: Ez volt életem első lovagregénye, és bevallom: Félve kezdtem bele. Nem hittem volna, hogy tetszeni fog, hisz a sorozatot is csak az első évadig néztem, és nem igazán fogott meg. 
 Éppen a könyvtárban garázdálkodtam, mikor a fantasy részlegen ráakadtam erre a kis gyönyörűségre. 
"Miért is ne? - Gondoltam" Majd elégedett mosollyal az arcomon kikölcsönöztem és stílusosan lefejeltem az üvegajtót távoztam az épületből. 
 A buszon ülve kezdtem bele, és mit ne mondjak: Teljesen magával ragadott, a vége az lett, hogy a végállomáson tértem magamhoz a kicsit sem barátságos sofőr indulatos noszogatására. Egy óra gyaloglás után haza is értem, majd táskámban a frissen szerzett drágaszágommal bevackoltam magam a szobámba. De mielőtt részletesen leírom, hogyan olvasok (és megyek neki üvegajtóknak) íme a cselekmény: 
 Westeros fölött egykor a rettegett Targaryen ház uralkodott. A félelmetes sárkányurakat végül Robert Baratheon és társai megbuktatták, majd magukhoz ragadva a hatalmat létrehozták a királyságot, melynek vezetője a Vastrón "kényelmét" élvezheti. (Az ülőalkalmatosság több tucat kardból lett összekovácsolva a Targaryen ház minimalista igényeinek megfelelően. Magyarán rohadtul kényelmetlen.) Ámde hiába a nagy béke, barátság és szeretet, ha a megalomániás uracskák egymást gyilkolásszák a hatalomért. A fő gonosz Lennister család élén a királynővel gátlástalanul magához ragadja a hatalmat, majd fejvesztett futamot rendez a nemesi családok között, ezzel kirobbantva a háborút. A bosszúszomjas nemesi házak összefognak és szétdarabolják a királyságot. Ember embernek rémfarkasa, s ennek megfelelően a 4 önjelölt uralkodó elkezd csatározni. 

Értékelés: Már az első 20 oldaltól kezdve éreztem, hogy ez a sorozat magával fog ragadni, és hát nem így lett? Mint szinte mindenki én is a Stark családot favoritízálom, köztük is talán legjobban Jon-t és Robb-ot. A cselekmény lendületes, a történet valósághű, és egyedi. A karakterek mesterien lettek megformázva, ahogy a helyszínek is. Miközben olvastam, pár sor után már HD-ben nézhettem a Vastrónért folyó küzdelmet. Erre a könyvre nincsenek szavak, nem hiába hívják Martint a fantasy mesterének, és nem hiába adok a könyvre maximális pontszámot. 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése